TERKINI : Ujian kereta Magnet Levitation (Maglev) mencapai 225kmh

Teknologi ini boleh meningkatkan jangka hayat dan jangka hayat kereta



Fakta Pendek

  • Apabila orang membincangkan teknologi maglev, ia biasanya melibatkan sistem kereta api yang terkenal kerana membenarkan kelajuan yang luar biasa. 
  • Ujian baru-baru ini telah meneroka kelebihan potensi rel maglev yang boleh dibawa kepada kereta. 


Media China baru-baru ini melaporkan bahawa sebuah kereta 2.8 tan terapung setinggi 35mm di atas  lebuh raya yang diubah suai di timur China. Ujian berasingan mencecah kelajuan maksimum 230kph (kira-kira 143mph). Penyelidik berpendapat menggunakan pergerakan maglev pada kereta boleh meningkatkan jarak dan umur panjang mereka sambil menggunakan tenaga lebih sedikit.



Ujian itu berlaku di jalan sepanjang 7.9 km (5 batu) di wilayah Jiangsu, di mana penyelidik dari Universiti Jiaotong Barat Daya di Chengdu memasang susunan magnet kekal dan rel konduktor untuk membolehkan pengangkutan maglev. Secara keseluruhan, mereka mengubah suai dan menguji lapan kereta standard untuk trek khas. Teknologi Maglev menggunakan magnet dan daya elektromagnet untuk mengapungkan kenderaan - biasanya kereta api - di atas landasan.



Walau bagaimanapun, percubaan itu tidak bermakna kita akan melihat kereta maglev yang meluas di China tidak lama lagi. Pihak berkuasa pengangkutan tempatan menahan mereka untuk mengkaji keselamatan pemanduan maglev berkelajuan tinggi di jalan sedia ada dan untuk menyiasat pengembangan teknologi itu. Bersama-sama dengan faedah kecekapan bahan api, kereta maglev boleh mengurangkan kesesakan lalu lintas melalui penyelarasan lorong berasingan.

China telah menjadi perintis dalam maglev untuk beberapa tahun lalu. Kereta api maglev pertama di dunia – masih beroperasi – ialah Shanghai Transrapid. Ia juga merupakan kereta api penumpang elektrik terpantas di dunia, dengan kelajuan pelayaran 431kph (268mph).



Tahun lepas, China melancarkan kereta api maglev 600kph dalam pembangunan di Qingdao. Walaupun laluan Shanghai hanya berjalan dari lapangan terbang ke bandar, China berharap akhirnya menggunakan kereta api maglev seperti yang ada di Qingdao untuk mengurangkan masa perjalanan antara bandar utama dengan ketara berbanding kapal terbang dan kereta api berkelajuan tinggi tradisional.

Laporan daripada Allied Market Research yang dikeluarkan minggu ini mendakwa bahawa pasaran maglev global boleh menjana $2.7 bilion pada 2025 dan $5.6 bilion menjelang 2035. Pembandaran di negara-negara membangun Eropah boleh menjadi pemacu utama pertumbuhan itu.

Salah satu sektor terkuat pasaran maglev mungkin superkonduktor maglev (SCMAGLEV), yang menggunakan tenaga 30 peratus kurang daripada kereta api maglev lain kerana kekurangan rintangan elektrik. Satu projek sedang dijalankan untuk menunjukkan potensi teknologi SCMAGLEV dengan garisan berjalan antara Baltimore dan Washington, DC.

Kejayaan ujian Jiangsu sememangnya berita baik untuk cita-cita maglev di China, tetapi terlalu awal untuk mengetahui sejauh mana kereta maglev boleh berkembang.

Post a Comment

Previous Post Next Post

Contact Form