Digi dakwa caj RM5 "MENGEJUT" kepada pengguna Prabayarnya adalah satu "Glitch"

 Ramai pengguna DIGI mengadu bahawa harini terdapat tolakan ke atas kredit sebanyak RM5 ke atas akaun mereka.




Ramai pengguna Prabayar Digi harini ini, menerima pemberitahuan SMS daripada syarikat telekomunikasi yang memberitahu mereka bahawa RM5 (atau dalam beberapa kes RM10) telah ditolak daripada baki kredit mereka. Ini nampaknya untuk mengaktifkan alat tambah yang menyediakan 500MB data dengan panggilan tanpa had selama 30 hari. Walau bagaimanapun, tiada seorang pun daripada pengguna ini benar-benar mendaftar untuk ini, dan sebaliknya telah melanggannya secara automatik oleh Digi.



Digi kemudian membalas dengan mendakwa bahawa itu semua adalah 'kesilapan teknikal'. Menurut Digi, ini sepatutnya merupakan tawaran yang diberikan secara percuma kepada pelanggan terpilih sahaja dan mereka telah menangani isu tersebut. Mereka juga menyebut bahawa mereka akan mengeluarkan bayaran balik kepada semua pelanggan yang terjejas dan mereka memohon maaf atas kesulitan yang berlaku.




Berikut adalah kenyataan Digi:


“Digi telah dimaklumkan bahawa beberapa pelanggan Prabayar telah menerima mesej SMS dan dikenakan bayaran untuk tawaran yang dimaksudkan untuk diberikan secara percuma kepada pelanggan terpilih sahaja. Ini disebabkan oleh ralat yang telah ditangani.


Bayaran balik sedang dijalankan dan semua pelanggan yang terjejas boleh mengharapkan untuk menerima semula kredit yang dicaj dalam akaun mereka sebelum jam 11.59 malam hari ini (26 Ogos 2022). Perkhidmatan percuma yang ditawarkan kepada pelanggan yang layak ini kekal utuh dan tersedia untuk digunakan sehingga tamat tempoh sah yang ditetapkan.


Digi ingin memohon maaf atas sebarang kesulitan yang berlaku. Kami berterima kasih kepada pelanggan kami kerana memahami perkara ini,” – Digi

Walaupun kenyataan mereka mengatakan bahawa rancangan asal adalah untuk memberikan pakej tambahan ini sebagai hadiah percuma kepada pelanggan terpilih sahaja, jelas daripada SMS yang dihantar kepada pengguna bahawa terdapat bayaran RM5 yang dikenakan kepada mereka. Malah, sesetengah pengguna juga mendapat SMS yang berbeza, di mana Digi memberi mereka pakej data mudah alih 8GB dengan harga RM10 yang menyatakan ia akan diaktifkan secara automatik jika pengguna tidak membalas dalam masa. 


Seperti yang dirancang, Digi tahu tentang perkara yang mereka lakukan lebih awal, dan merancang untuk mengenakan bayaran kepada pengguna untuknya.


Untuk pengguna prepaid DIGI usah risau. Pengguna Digi dilaporkan mendapat bayaran balik mereka sekarang. Jika anda telah mendapat bayaran balik, anda akan mendapat SMS daripada Digi yang menyatakan akaun anda telah diselaraskan dengan kredit percuma RM5.00.



Post a Comment

Previous Post Next Post

Contact Form